Dlaczego warto analizować dane telemetryczne w amatorskich rajdach samochodowych?
Czym jest telemetria? Czym są dane telemetryczne?
Telemetria to system rejestrujący i przesyłający dane dotyczące zachowania pojazdu podczas jazdy. Zbierane dane mogą obejmować takie parametry jak prędkość, linia jazdy (dane z modułu GPS), czasy sektorów lub samego przejazdu, przyspieszenia boczne i wzdłużne (dane z akcelerometru), pracę gazu, hamulców czy kąty skrętu. Oprócz tego zbierane dane mogą być rozszerzone o dane telemetryczne silnika takie jak temperatura oleju, spalin czy też cieczy chłodzącej.
Dlaczego analiza danych telemetrycznych jest ważna nawet w amatorskich rajdach i wyścigach samochodowych?
W motorsporcie – zarówno profesjonalnym, jak i tym amatorskim – liczy się precyzja, powtarzalność oraz przede wszystkim rozwój. Analiza danych telemetrycznych, do niedawna dostępna głównie dla topowych zespołów rajdowych, dziś staje się coraz bardziej powszechna także wśród kierowców amatorów. Dlaczego warto z niej korzystać i jakie korzyści z niej płyną?
Korzyści z analizy danych telemetrycznych w amatorskim motorsporcie:
Szybsze doskonalenie techniki jazdy
Porównując przejazdy z różnych sesji, kierowca może łatwo zobaczyć, gdzie traci czas – np. przez zbyt wczesne hamowanie lub nieoptymalną linię przejazdu. Wyeliminowanie owych błędów pozwala na lepsze wyniki w późniejszych sesjach, jak również zawodach.Lepsze zrozumienie auta
Telemetria pomaga zidentyfikować, jak samochód reaguje na różne ustawienia zawieszenia, ciśnienie w oponach czy zmiany balansu – co pozwala szybciej dopasować auto do własnego stylu jazdy.Bezpieczeństwo i niezawodność
Monitorowanie podstawowych parametrów technicznych takich jak temperatura cieczy chłodzącej, oleju silnikowego czy też poziomu ładowania akumulatora może pomóc we wczesnym wykryciu usterek i uniknięciu awarii na torze.Realne porównania i analiza postępów
Amatorzy jak również nieco bardziej doświadczeni zawodnicy mogą analizować swoje wyniki nie tylko w czasie jednej sesji, ale też porównywać dane z poprzednich eventów – co daje motywację do dalszego rozwoju.
Przykład prostej analizy danych telemetrycznych
Niech za przykład posłuży plik z danymi telemetrycznymi zebranymi za pomocą laptimera Qstarz LT-Q6000s. Dane pochodzą z 2022 roku podczas jednego z treningów na torze rallycrossowym w Toruniu. Auto użyte do testów to rajdowy, pucharowy Peugeot 206 o pojemności silnika 1587cm. Dane zostały zbierane z częstotliwością 10Hz.

Dostarczone przez producenta oprogramowanie pozwala na nałożenie i jednoczesne porównanie jedynie trzech okrążeń, które można analizować na kilka sposób: pierwszy z nich analiza nitki toru oraz punktów hamowań (pogrubiona linia) oraz wykres prędkości od przebytego dystansu. Spoglądając na owe wykresy rzuca się w oczy kilka faktów:
- Wyjście z zakrętu znajdującego się około 300 metru podczas różowego okrążenia było najgorsze
- Duża ilość wahań w okrążeniu różowym może świadczyć o nerwowości kierowcy podczas tego okrążenia
- W pobliżu 400 metra prędkość była najwyższa podczas niebieskiego okrążenia
- Wykresy hamowań (spadki prędkości) są bardzo do siebie zbliżone
Dodatkowo spoglądając na dane z sektorów można zauważyć, że pierwszy sektor był bardzo powtarzalny, natomiast sektory 8 i 10 już się różniły co może być związane z różnicą w braniu owych partii (wykres nitki toru). Rzeczywiście analizując przejazd tej części toru rallycrossowego w Toruniu widać, że sektory zbliżone do siebie czasowo są również zbliżone do siebie pod kątem nitki.
Podsumowanie
Choć telemetria w amatorskich rajdach samochodowych może wydawać się zbędnym luksusem, w rzeczywistości to narzędzie, które realnie wspiera rozwój kierowcy i poprawę wyników. Dzięki przystępnym cenowo systemom rejestracji danych, takim jak wspomniany wcześniej Qstarz, każdy pasjonat motorsportu może korzystać z technologii, która jeszcze niedawno była zarezerwowana dla zawodowców.
Analiza danych telemetrycznych to inwestycja w szybkość, precyzję i bezpieczeństwo – niezależnie od poziomu zaawansowania.
Obecnie wraz z ekipą z motorsportforge.com pracujemy nad wprowadzeniem szeroko pojętych analiz do rund motoparkcup jak również autorskiego systemu analitycznego jak również live za pomocą specjalnie zaprojektowanych układów. Oprócz tego prowadzimy profesjonalne analizy danych telemetrycznych jak i nagrań. Jeśli jesteś zainteresowany analizą lub współpracą przy tworzeniu oprogramowania lub też układów napisz do nas na maila kontakt@derekrallyteam.pl.